Jedna kritika z autohitu
Napsal: pát srp 18, 2006 9:45 pm
Co vy na to? Koupili byste Cordobu?
Nepříliš šťastná sázka
Suzuki Baleno má jednu zásadní nevýhodu – na pohled vypadá starší, než ve skutečnosti je. Vozy druhé poloviny 90. let mají ve většině případů moderněji střižené kabáty. Nenápaditý design alespoň neláká zloděje, takže se tento vůz prakticky nekrade.
Zatímco menší Swift se dodnes těší přízni jisté skupiny motoristů, Baleno se s tržním úspěchem nepotkalo. Spatřit tento model na českých silnicích je téměř vzácností. Přesto se jich pár tisícovek prodalo a stovky byly individuálně dovezeny ze zahraničí. A jelikož třídveřový hatch-back se pro malý zájem přestal prodávat velmi brzy, častěji narazíte na sedan nebo kombi. My jsme si v autobazaru AAA Auto vypůjčili sedan s motorem 1.6. Tuto variantu můžeme považovat za nejběžnější podobu Balena. Malý sedan si nás nezískal svým vzezřením, ale interiér je řešen standardně. Dokonce musíme pochválit sedadla, která jsou pohodlná, dobře tvarovaná a příjemně čalouněná. Přední opěrky hlavy se dají vysunout dostatečně vysoko a skutečně si lze o ně hlavu opřít. To už se nedá říci o zadních opěrkách, které většině pasažérů sahají jen ke krční páteři. Dostatečný rozvor náprav má za následek bohatou nabídku místa pro nohy zadních cestujících, stavba karoserie však limituje posádku ve svislém směru. Vyšší cestující nemají nad hlavami žádnou rezervu, přestože sedadla jsou ukotvena dost nízko.
Japonský pořádek
„Na palubě“ vládnou japonské pořádky, pokud jde o ergonomii. Výhradu máme k ovládání rozvodu vzduchu. Rychlost ventilátoru a teplota přiváděného vzduchu se regulují táhly, což působí dost archaicky. Tlačítkové spínače řídící směr vzduchového proudu jsou sice lepším řešením, ale stejně bychom dali přednost zavedeným otočným ovladačům. Volant by mohl mít silnější věnec, ale překvapivě se drží docela pohodlně. Překvapilo nás, že v jeho středu nebyl airbag. Vůbec bezpečnostní výbava zkoušeného exempláře za moc nestála. Absenci ABS bychom akceptovali, ale u vozu z roku 1997 by alespoň airbag řidiče měl být samozřejmostí. V kontrastu k tomu stála rozsáhlá komfortní výbava, která zahrnovala elektricky seřizovatelná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu a také centrální zamykání.
Přístrojová deska nenadchne, ale ani neurazí. Volant by mohl mít silnější věnec. V měřítkách nižší třídy je na zadních sedadlech Balena dostatek místa pro nohy.
Hlučný, ale výkonný
Motor o objemu 1,6 l je dostatečně výkonný, takže s poměrně lehkým sedanem slušně cvičí. Rozjezdy z křižovatek se málokdy obejdou bez protočení předních kol. Přestože maximum točivého momentu se zdá na šestnáctistovku hodně nízké, v praxi jsme si na pružnost šestnáctiventilového agregátu s rozvodem SOHC nemohli stěžovat. Co se nám však vůbec nelíbilo, to byl zvukový projev pohonné jednotky. O kultivovanějším běhu lze hovořit jen při klidné jízdě minimální rychlostí. Jakýkoliv pokus o akceleraci doprovodí výrazný nárůst vnitřního hluku, který je navíc nepříjemně kovový. Optimální není ani řazení. Řadicí páka se pohybuje dost neochotně a občas se to neobejde bez slyšitelné hry synchronů. Převodové stupně jsou však poskládány poměrně rozumně. Nepotěší ani spotřeba pohonných hmot, která patří v rámci kubatury k těm vyšším. V kritickém duchu musíme pokračovat při hodnocení jízdních vlastností. Je zvláštní, že Baleno se v zatáčkách nechová vůbec jistě, ale kdo by očekával vysoký komfort pérování, byl by zklamán. Každý větší výmol o sobě dá vědět ránou do podvozku. Ovladatelnost při vyšších rychlostech zhoršuje příliš účinný posilovač řízení. Ten je sice příjemný ve městech a při parkovacích manévrech ho bude řidič vychvalovat do nebes, nicméně jakmile trochu přišlápne plyn, přední kola si žijí svým vlastním životem. Naopak brzdy se činí opravdu dobře, jakkoliv vzadu jsou pouze bubnové. Dávkování brzdného účinku se blíží ideálu, neboť ani razantnější zpomalení nevyžaduje bezohledné sešlápnutí brzdového pedálu.
Ohlédnout se jinde
Suzuki Baleno reprezentuje zajímavou alternativu v nepříliš početné skupině malých sedanů. Méně náročný motorista by mu nedostatky jistě odpustil a ocenil by slušnou nabídku prostoru. Jenže to by muselo být Baleno k mání za příznivější cenu. Dle našeho názoru je vzhledem k nabízené hodnotě příliš drahé, a postrádá tak přitažlivost pro běžnou českou rodinu. Není divu, že větší přízni se těší jeho levnější korejští konkurenti Daewoo Lanos a Hyundai Accent. Za nejlepší volbu však považujeme Seat Cordoba.
Poněkud fádní boční profil by opticky povýšila větší než třináctipalcová kola. Šestnáctiventilový čtyřválec s jediným vačkovým hřídelem je docela výkonný, ale i hlučný.
Historie modelu
1995 Uvedení třídveřového hatchbacku a čtyřdveřového sedanu s motory 1.3 (63 kW/86 k) a 1.6 (72 kW/98 k)
1996 Uvedení kombi, nový motor 1.8 (89 kW/121 k) pro sedan a kombi
1997 Ukončení výroby hatchbacku, motor 1.8 vyřazen z nabídky
1999 Facelift, sedan a kombi pouze s motorem 1.6 (71 kW/96 k)
2000 Turbodiesel 1.9 TD (55 kW/75 k) pro kombi
2002 Ukončení výroby a nahrazení modelem Liana
Víko zavazadelníku se odjišťuje klíčkem zapalování či páčkou od řidiče. Zavazadlový prostor má slušný objem, vstupní otvor však neumožní naložit rozměrnější předmět.
Motor zážehový řadový čtyřválec SOHC
Zdvihový objem (cm3) 1590
Max. výkon (kW/k) 72/98
při otáčkách/min 6000
Max. točivý moment (N.m) 127
při otáčkách/min 3000
Max. rychlost (km/h) 175
Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,2
Počet převodových stupňů 5
Pohotovostní hmotnost (kg) 945
Zavazadelník (m3) 0,346
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) -/-/7,4
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4195/1690/1390/2480
Cena kolem 159 000 Kč
Výsledné hodnocení:
sedadla
vysoká hladina vnitřního hluku
fádní design
příliš účinný posilovač řízení
Nepříliš šťastná sázka
Suzuki Baleno má jednu zásadní nevýhodu – na pohled vypadá starší, než ve skutečnosti je. Vozy druhé poloviny 90. let mají ve většině případů moderněji střižené kabáty. Nenápaditý design alespoň neláká zloděje, takže se tento vůz prakticky nekrade.
Zatímco menší Swift se dodnes těší přízni jisté skupiny motoristů, Baleno se s tržním úspěchem nepotkalo. Spatřit tento model na českých silnicích je téměř vzácností. Přesto se jich pár tisícovek prodalo a stovky byly individuálně dovezeny ze zahraničí. A jelikož třídveřový hatch-back se pro malý zájem přestal prodávat velmi brzy, častěji narazíte na sedan nebo kombi. My jsme si v autobazaru AAA Auto vypůjčili sedan s motorem 1.6. Tuto variantu můžeme považovat za nejběžnější podobu Balena. Malý sedan si nás nezískal svým vzezřením, ale interiér je řešen standardně. Dokonce musíme pochválit sedadla, která jsou pohodlná, dobře tvarovaná a příjemně čalouněná. Přední opěrky hlavy se dají vysunout dostatečně vysoko a skutečně si lze o ně hlavu opřít. To už se nedá říci o zadních opěrkách, které většině pasažérů sahají jen ke krční páteři. Dostatečný rozvor náprav má za následek bohatou nabídku místa pro nohy zadních cestujících, stavba karoserie však limituje posádku ve svislém směru. Vyšší cestující nemají nad hlavami žádnou rezervu, přestože sedadla jsou ukotvena dost nízko.
Japonský pořádek
„Na palubě“ vládnou japonské pořádky, pokud jde o ergonomii. Výhradu máme k ovládání rozvodu vzduchu. Rychlost ventilátoru a teplota přiváděného vzduchu se regulují táhly, což působí dost archaicky. Tlačítkové spínače řídící směr vzduchového proudu jsou sice lepším řešením, ale stejně bychom dali přednost zavedeným otočným ovladačům. Volant by mohl mít silnější věnec, ale překvapivě se drží docela pohodlně. Překvapilo nás, že v jeho středu nebyl airbag. Vůbec bezpečnostní výbava zkoušeného exempláře za moc nestála. Absenci ABS bychom akceptovali, ale u vozu z roku 1997 by alespoň airbag řidiče měl být samozřejmostí. V kontrastu k tomu stála rozsáhlá komfortní výbava, která zahrnovala elektricky seřizovatelná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu a také centrální zamykání.
Přístrojová deska nenadchne, ale ani neurazí. Volant by mohl mít silnější věnec. V měřítkách nižší třídy je na zadních sedadlech Balena dostatek místa pro nohy.
Hlučný, ale výkonný
Motor o objemu 1,6 l je dostatečně výkonný, takže s poměrně lehkým sedanem slušně cvičí. Rozjezdy z křižovatek se málokdy obejdou bez protočení předních kol. Přestože maximum točivého momentu se zdá na šestnáctistovku hodně nízké, v praxi jsme si na pružnost šestnáctiventilového agregátu s rozvodem SOHC nemohli stěžovat. Co se nám však vůbec nelíbilo, to byl zvukový projev pohonné jednotky. O kultivovanějším běhu lze hovořit jen při klidné jízdě minimální rychlostí. Jakýkoliv pokus o akceleraci doprovodí výrazný nárůst vnitřního hluku, který je navíc nepříjemně kovový. Optimální není ani řazení. Řadicí páka se pohybuje dost neochotně a občas se to neobejde bez slyšitelné hry synchronů. Převodové stupně jsou však poskládány poměrně rozumně. Nepotěší ani spotřeba pohonných hmot, která patří v rámci kubatury k těm vyšším. V kritickém duchu musíme pokračovat při hodnocení jízdních vlastností. Je zvláštní, že Baleno se v zatáčkách nechová vůbec jistě, ale kdo by očekával vysoký komfort pérování, byl by zklamán. Každý větší výmol o sobě dá vědět ránou do podvozku. Ovladatelnost při vyšších rychlostech zhoršuje příliš účinný posilovač řízení. Ten je sice příjemný ve městech a při parkovacích manévrech ho bude řidič vychvalovat do nebes, nicméně jakmile trochu přišlápne plyn, přední kola si žijí svým vlastním životem. Naopak brzdy se činí opravdu dobře, jakkoliv vzadu jsou pouze bubnové. Dávkování brzdného účinku se blíží ideálu, neboť ani razantnější zpomalení nevyžaduje bezohledné sešlápnutí brzdového pedálu.
Ohlédnout se jinde
Suzuki Baleno reprezentuje zajímavou alternativu v nepříliš početné skupině malých sedanů. Méně náročný motorista by mu nedostatky jistě odpustil a ocenil by slušnou nabídku prostoru. Jenže to by muselo být Baleno k mání za příznivější cenu. Dle našeho názoru je vzhledem k nabízené hodnotě příliš drahé, a postrádá tak přitažlivost pro běžnou českou rodinu. Není divu, že větší přízni se těší jeho levnější korejští konkurenti Daewoo Lanos a Hyundai Accent. Za nejlepší volbu však považujeme Seat Cordoba.
Poněkud fádní boční profil by opticky povýšila větší než třináctipalcová kola. Šestnáctiventilový čtyřválec s jediným vačkovým hřídelem je docela výkonný, ale i hlučný.
Historie modelu
1995 Uvedení třídveřového hatchbacku a čtyřdveřového sedanu s motory 1.3 (63 kW/86 k) a 1.6 (72 kW/98 k)
1996 Uvedení kombi, nový motor 1.8 (89 kW/121 k) pro sedan a kombi
1997 Ukončení výroby hatchbacku, motor 1.8 vyřazen z nabídky
1999 Facelift, sedan a kombi pouze s motorem 1.6 (71 kW/96 k)
2000 Turbodiesel 1.9 TD (55 kW/75 k) pro kombi
2002 Ukončení výroby a nahrazení modelem Liana
Víko zavazadelníku se odjišťuje klíčkem zapalování či páčkou od řidiče. Zavazadlový prostor má slušný objem, vstupní otvor však neumožní naložit rozměrnější předmět.
Motor zážehový řadový čtyřválec SOHC
Zdvihový objem (cm3) 1590
Max. výkon (kW/k) 72/98
při otáčkách/min 6000
Max. točivý moment (N.m) 127
při otáčkách/min 3000
Max. rychlost (km/h) 175
Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,2
Počet převodových stupňů 5
Pohotovostní hmotnost (kg) 945
Zavazadelník (m3) 0,346
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) -/-/7,4
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4195/1690/1390/2480
Cena kolem 159 000 Kč
Výsledné hodnocení:
sedadla
vysoká hladina vnitřního hluku
fádní design
příliš účinný posilovač řízení